Op 10 10 2010 begon mijn coaching journey.
Op dit moment werk ik met scholen samen zodat docent/mentoren, Studieloopbaancoaches en leerkrachten meer vanuit een coachende visie en werkhouding gaan werken.
Op deze wijze ondersteunen zij hun studenten in de persoonlijke en professionele ontwikkeling op weg naar een diploma.
Studenten en leerlingen krijgen zo inzicht in hun eigen coping mechanismen en de tools om bewuster richting te kunnen geven aan hun studie en leven.
Wanneer een mentor mij verteld dat de verbinding met zijn student is verbeterd en de student hem beter weet te vinden voor ondersteuning bij de opleiding, dan word ik daar blij van.
Uiteraard is hier veel aan vooraf gegaan.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar onderwijs, planologie en je sociaal inzetten de boventoon voerde. De opleiding Agogisch werk was op m’n lijf geschreven. Het activeren, stimuleren, begeleiden en helpen van mensen is de rode draad in mijn leven.
Gastlessen op groenscholen
Persoonlijk heb ik een enorme passie voor de natuur en zo kwam het dat ik op een groenschool in Amsterdam, als vrijwilliger van FNV-bondgenoten, een gastles stond te geven aan de scholieren aldaar. De gastles had ik zelf georganiseerd. Hij ging over de CAO in de bloemensector en hoe je, als medewerker in een bloemenwinkel, je als een goede medewerkster kan gedragen.
Ik vond het belangrijk dat de scholieren leerden op een goede manier voor zichzelf op te komen en te zien hoe ze een bestaan op konden bouwen met het werken in de bloemen. Interessant detail is dat ik toen zelf de deeltijd Zelfstandig Bloemisten opleiding volgde bij het Florens College in Naarden.
Grappig is om te vertellen dat ik na deze gastles weg wilde rijden en mijn auto het begaf in de sneeuw. De as was doorgerot en ik vond mezelf drie uur wachtend, bij een sloopbedrijf, op een Amsterdamse taxi die mij terugbracht naar huis.
Nederlandse les in Bristol
Na enige omzwervingen kwamen mijn man en ik in Bristol Engeland te wonen waar ik de kans kreeg om Nederlandse les te geven aan volwassenen. Nooit gedacht dat ik dit zou doen en ik heb m’n eigen lesmateriaal gemaakt want ik vond enkel 1 lesboek voor Engelsen om Nederlands te leren.
Het werden heerlijke interactieve lessen waarbij we ook elkaars huizen bezochten en elkaar rondleidingen gaven in het Nederlands. De les met ‘Hoe koop ik een broodje’ in het Nederlands bleek legendarisch hilarisch. Ik had een tafel met broodjes en andere lekkernijen gemaakt. We bootsten een echte winkel na. Je kan je de uitspraken voor worstenbroodje en sinaasappelsap wel voorstellen denk ik.
De Co-active coaching en ICF
Na 5 jaar in Bristol vond ik, in een boekenwinkel, het boek van de Co-active coaching methode. De trainingen van deze methode heb ik bij CTI in London gevolgd en na 3 jaar, in 2013, kreeg ik voor de 1e keer de ACC-accreditatie via de Internationale Coach Federation ICF.
De ICF is de wereldwijde coachbranche organisatie die sinds 1997 het professionele coaching verder wil ontwikkelen, verspreiden en onderzoeken. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 30.000 coaches bij aangesloten en blijven we ons ontwikkelen in het coach vak. Elke 3 jaar kan ik door het ondernemen van de benodigde acties mijn accreditatie verlengen.
In de tijd dat ik mijn coach opleiding deed bestond er in Bristol de Bristol and Bath coaches Group (BBCG). Dit was een supertoffe coaches groep waar coaches in zaten van the Association of coaching, the EMCC en de ICF. We kwamen maandelijks bij elkaar en nodigden sprekers uit om ons te vertellen of een workshop te geven over hun manier van werken.
Deze tijd voelt alsof ik met m’n neus in de boter was beland. Het was heerlijk om op deze manier alle kennis en kunde van andere coaches te kunnen ervaren en van te leren. Met als hoogtepunt een bijzondere avond met Sir John H.D. Whitmore en zijn visie op coaching.
Naast deze zeer bijzondere avond hebben we, in 3,5 jaar tijd, nog vele andere manieren en methodes in coaching ontdekt zoals; Cognitieve Behaviour Coaching CBC, Sandplay, Challenging coaching, solution focus coaching, emotional intelligence EI, NLP, EFT, DISC, Systemic perspective, Endorfin effect, core competences avonden van de ICF etc.
Voorloper van het EVKSmodel®
Tijdens het werken met klanten in Engeland heb ik een eigen reflectie en motivatie model ontwikkeld, EVKSModel® genaamd.
Mensen vertellen mij graag hun verhaal en willen graag gehoord worden maar dit kost in een coachsetting tijd en geld. Een coachee komt bij mij om nieuwe inzichten te krijgen omtrent zijn of haar coping mechanismen, manieren van aanpak, opbouwen van supportsystem, persoonlijke en of professionele ontwikkeling etc.
Het onderwerp waar iemand mee komt is minder belangrijk. Niet ongeïnteresseerd bedoeld!
Na vele gesprekken met klanten ontdekte ik dat er altijd dezelfde 4 gebieden aan bod komen namelijk; Ervaringen, Verwachtingen, Kennis en Spanningen. Bij het motiveren van mensen om tot actie over te gaan zag ik dat mensen altijd iets tegen zichzelf zeggen waardoor ze wel of juist geen actie ondernemen. Ik heb 3 meest voorkomende motivatiezinnen van klanten geïdentificeerd waarmee klanten wel de actie gingen ondernemen die ze moesten doen om dichter bij hun doel te kunnen komen.
Zo heb ik 7 elementen die alleen invloed hebben op de motivatie van mensen. Deze 7 elementen heb ik samengevoegd en noemde ik ‘the 7 elements of confidence’.
In Engeland gebruikte ik deze manier van werken naast de andere tools en methodes die ik ken. Ik gaf er workshops mee met verschillende onderwerpen. Het was elke keer een magisch moment wanneer mensen via deze manier van werken met elkaar in gesprek kwamen. Ik zag dat zij elkaar op een andere manier leerden kennen en hun verbinding er steviger door werd.
Ik ontdekte dat door de verhalen van mijn klanten op deze wijze te ordenen mijn werkwijze zeer transparant en effectief werd. Op deze manier wordt de puzzel in hun hoofd zichtbaar en overzichtelijk. Hierdoor kunnen zij zien wat er gebeurt wanneer ze iets veranderen aan hun communicatie of gedrag.
Ik merkte dat klanten deze manier van ordenen ook zelf gingen toepassen op andere onderwerpen en situaties in hun leven dan hetgeen waarvoor ze naar mij waren toegekomen.
Terug naar Nederland
Toen wij (mijn man, onze 1e dochter en ik) in 2014 terugkwamen naar Nederland moest ik echt wennen aan hoe hier in Nederland wordt aangekeken en omgegaan wordt met het coach vak. In Engeland kon ik zeggen dat ik een ICF-coach ben en dat was voldoende om aan het werk te kunnen gaan. Hier in Nederland is de ICF niet zo bekend en word coaching vermengt met psychologische visie van werken. Ook werkt het niet mee dat coach zijn een onbeschermd beroep is.
Ik had wel moeite met het omschakelen van een goed lopende coachpraktijk vol met particulieren en bedrijfsklanten naar de Nederlandse markt. Ondernemen is hierdoor hier in Nederland echt anders.
Ik kreeg wel klanten maar meer bedrijven en mensen vroegen steeds naar het onderwerp waarmee ze bij mij mee terecht kunnen.
Mensen hebben graag een expert in het onderwerp waarmee zij een puzzel hebben. Mensen willen graag een oplossing vinden voor deze specifieke puzzel. Ik leg dan uit dat ik met mensen samen werk door helder te krijgen ‘hoe’ zij puzzelen! Op deze manier vinden ze zeer effectief de oplossing voor de huidige puzzel en leren zij zichzelf beter kennen. Op deze manier weten zij bij een volgende puzzel hoe ze deze voor zichzelf kunnen oplossen. Een volgend stap is om te proberen te voorkomen dat je weer met een puzzel blijft zitten.
Ik weet wel dat het gewoon makkelijker is om snel een antwoord op je puzzel te krijgen. Het is gewoon makkelijker als iemand je praktisch helpt door een stappenplan te geven. Denk hierbij aan het trainingsschema bij de sportschool, een hypotheker of een scheidingsbemiddelaar. Het voedingsplan en adviezen van je voedingsconsulent of de adviseur bij je bank.
Wanneer je dat stappenplan doorloopt en de adviezen van je begeleider of consultant opvolgt, kom je snel tot een oplossing voor jouw puzzel.
Ontwikkelen van het EVKSmodel®
In 2016 na 2 verhuizingen en nog 1 kind erbij heb ik enkele goede vriendinnen, die allen werkzaam zijn in het onderwijs of kinderopvang, gevraagd om samen met mij ‘de groep voor groei’ te vormen.
Ik had mijn manier van werken in het Engels ontdekt en ontwikkeld en nu wilde ik dit vertalen naar het Nederlands en aan de Nederlandse markt aanpassen. Ik ontdekte dat de naam van het model in het Nederlands gelijk irritatie opwekte. Mensen vroegen zich af of ik vond dat zij niet genoeg zelfvertrouwen zou hebben….Dit is totaal anders dan toen ik nog in Engeland woonde en werkte.
Samen hebben we het ‘7 elements of confidence’-model getest, uit elkaar gehaald en verder ontwikkeld. Op dit moment vormen zij mijn klankbordgroep voor het EVKSmodel®. Zo kwam het dat het model is getest bij de begeleiding van studenten en hiermee is ontdekt dat studenten het heel fijn vinden om transparant te kunnen werken. Het maakt hun puzzels in hun hoofd zichtbaar en geeft ze zo de mogelijkheid om de controle te pakken.
Hier wordt mijn hart warm van en krijg ik nog steeds kippenvel als ik het zie gebeuren. Dat ‘a…ha’- moment, die ontspanning en opluchting bij mensen die ervoor zorgt dat mensen zien waar ze wel mogelijkheden hebben liggen om hun situatie te kunnen verbeteren. Omdat ik als coach nooit alle gedachtes, gevoelens en andere invloeden kan weten die in het hoofd van mijn klant rondgaan, is het zo fijn dat mijn klant op papier zijn eigen puzzel kan zien. ZO krijgt mijn klant meer inzicht in zijn eigen denken, keuzes, handelen en communiceren.
Coachen en onderwijs
Het lijkt op dit moment of ik weer met m’n neus in de boter terecht ben gekomen en dat is een heerlijke plek om te zijn.
Waar voorheen toch de al bestaande structuren en begeleidingsvormen van leerlingen en studenten vrij vaststaand leken, merk dat onderwijsorganisaties nu meer open staan voor het werken vanuit de coachende visie en werkhouding.
Zo ben ik op dit moment bezig met mentoren die al werken vanuit een onderwijsconcept dat uitgaat van de coachende wijze van werken. Door met hen samen te werken ontwikkelen zijn zich professioneel waardoor zij hun rol, als studenten coach, en het onderwijsconcept steviger neer kunnen zetten.
Op dit moment werk ik met allerlei scholen, bij elk op een andere manier. Zo heb ik bijvoorbeeld voor een basisschool de profielmappen onder de loep genomen. Hierdoor komt de coachende wijze van werken ook hier beter uit de verf.
Ik heb denk ik een niche gevonden en ik hoop nog jaren mij in te zetten voor een meer coachende wijze van werken in het onderwijs. Een niche waar mijn passie voor ontwikkeling en groei samenkomen.
Ik ben benieuwd hoe mijn coaching journey er in de volgende 10 jaar uit zal komen te zien.
Bedankt voor je interesse en het lezen van mijn 10-jarige coaching journey.
Ik kom graag in contact met jou. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal en puzzel.
Je kan mij een connectie verzoek sturen of emaillen via jeanine@jehcoaching.nl
Groet Jeanine Hamaker