De eerste schok van de omschakeling is geweest en bijna alweer vergeten door de drukte van vandaag. Lessen zijn meer to-the-point en géén reistijden meer. Het thuis zitten en alleen contact hebben via een scherm is voor sommigen heerlijk en voor anderen begint het te weinig te zijn. Zij beginnen fysieke aanwezigheid van leerkracht en leerling, docent en student te missen.

Waar vroeger een kort gesprekje plaats vond word nu de verbinding van het internet en aanwezigheid gecheckt. Iedereen krijgt nu meer inzicht in de thuis situatie van elkaar. Dit werkt voor de ene positief en de ander krijgt er de zenuwen van.

 

De manier van lesgeven is definitief aan het veranderen.

 

Ook jij als docent /mentor en leerkracht gaat anders denken nu over jouw manier van lesgeven, tijdstippen waarop een les word gegeven en de verbinding die je wel of niet kunt of moet hebben met jouw leerlingen of studenten.

 

Lesgeven op afstand vraagt van docenten om ook letterlijk afstand te nemen van hun studenten en leerlingen.

 

Waar het eerst ging om een praktische wijze om toch maar les te kunnen geven merk je nu dat jouw verbinding met je studenten of leerlingen veranderd. Jouw rol als docent/ leerkracht word tegen het licht gehouden en die geef je nu op een andere wijze vorm dan voor de Corona crisis.

  • Je ziet je leerlingen of studenten als onderdeel van hun systeem buiten de school.
  • Iedere student/ leerling heeft zijn eigen proces en neemt daarin zijn of haar eigen gekozen stappen.
  • Jouw verantwoordelijkheid gevoel voor de resultaten van hun studie blijft maar veranderd toch ook.
  • Jouw manier van omgang en communicatie is aan het veranderen. Ergens moet je ze loslaten en op andere wijze ondersteunen.
  • Gevoel voor tijd en locatie zijn veranderd.

 

Allemaal ontwikkelingen die te maken hebben met een proces dat al gaande was en door deze Corona tijd sterk versneld word. Namelijk het coachende werken.

Nu wordt duidelijk dat dat niet alleen maar kon door je communicatie aan te passen en andere vragen te stellen. De coachende wijze van werken vraagt een andere werkhouding ten opzichte van jouw studenten of leerlingen.

Juist deze werkhouding die is aan het veranderen.
Hier word ik enthousiast van!

 

Dit betekend dat je je als docent aan het ontwikkelen bent en dat brengt ook het onderwijs vooruit.! Juist in deze tijd is het belangrijk om een plek te hebben om je frustraties en positieve observaties bewust te maken. Een plek buiten je onderwijs organisatie waar al je gedachtes de ruimte kan geven die ze verdienen.

Door effectief samen te werken ontwikkel je je als docent/ mentor en of leerkracht heel snel en maak je optimaal gebruik van de tijd waarin we nu leven.

Merk je nu dat de nieuwe wijze van werken je veel meer frustraties oplevert of merk je juist wat deze nieuwe wijze van jouw vraagt als docent en wil je hierin ontwikkelen?

Neem dan contact met mij op.

Dan kunnen wij samen effectief werken en ontwikkel jij jouw coachende wijze van werken. Wanneer jouw ontwikkel budget nog niet op is voor dit schooljaar is dit jouw kans om je coachende vaardigheden efficiënt te ontwikkelen.

Mail mij op:  jeanine at jehcoaching.nl
Of bel mij op of stuur een whatsapp via +31 (0)652094311

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This