Samenwerken met scholen
‘Hoe werk jij samen met scholen?’
Dit is een vraag die ik vaak krijg.
Concreet komt het voor dat ik :
- Individuele docenten coach op ontwikkel vraagstukken zodat zij blijven groeien in hun werk als docent / mentor, SLCer of studentbegeleider. Het gaat vaak samen met zelf kunnen blijven functioneren dan zijn het onderwerpen als werk/thuisbalans of andere meer persoonlijke ontwikkel vraagstukken. Via LIVVIT en rechtstreeks (Docentencoach)
- Een onderwijsblauwdruk evalueer waardoor zichtbaar en bespreekbaar word waar nog ontwikkeling mogelijkheden zijn om de gewenste manier van werken van een school steviger neer te zetten.
- Docenten train en coach zodat zij effectiever en efficiënter hun leerlingen of studenten kunnen begeleiden
- De profielmappen van de leerlingen evalueer zodat deze de werkwijze van de school nog zichtbaarder maakt.
- Met de directeur van de onderwijs organisatie reflectie gesprekken voer. Zo kan de directeur sterker in zijn rol staan en gerichter de gewenste werkwijze toepassen en stimuleren binnen de organisatie.
- Met onderwijsondersteuners samen werk om trainingen en coachtrajecten goed te kunnen laten verlopen bij hun docenten, mentoren, SLC’s en student begeleiders.
Ik werk met scholen die:
- De lange termijn toekomst van hun leerling of student voor ogen hebben en dit sterker willen uitdragen
- Uitval van leerlingen en studenten willen verminderen of voorkomen
- Individuele docenten of onderwijs ondersteuners hebben die vast dreigen te lopen en zich verder willen ontwikkelen
- Samen met leerlingen en studenten werken maar ervaren dat leerlingen of studenten passief blijven
- De leerlingen willen ondersteunen op een coachende wijze maar waar dit nog niet genoeg tot uiting komt
- Ook binnen de organisatie onderling meer op coachende wijze willen samenwerken
- Sluimerende onderwerpen hebben die de voortgang van een team of school belemmeren maar waar nu geen voor ruimte is om over te spreken.
Dit resulteert in veelzijdige samenwerkingen waarbij we ons allen inzetten om de leerlingen of studenten zoveel mogelijk leermogelijkheden en leermomenten aan te bieden in een veilige omgeving.
Vaak worden in het onderwijs coaches ingezet met een achtergrond uit het onderwijs.
Soms is het echter juist fijn dat er iemand op afstand met een leerkracht
mee kan kijken en kan luisteren om hem of haar gericht te kunnen
helpen en is die praktijkervaring juist niet van belang.
Wij hebben goede ervaringen opgedaan met de aanpak die Jeanine hanteert
bij haar coaching op basis van het EVKSmodel®.
Jeanine bereidt het traject in kort tijdsbestek met de leidinggevende voor,
waarbij ze heldere afspraken maakt.
Vervolgens start ze op een eigen gekozen locatie het coaching traject.
Samen met de leerkracht worden praktijkgerichte,
haalbare doelen gesteld waarop gedurende
een aantal sessies feedback gegeven wordt.
Vanuit haar EVKS-aanpak worden de juiste vragen gesteld en
worden mogelijke actiepunten voorbereid.
Als leidinggevende ontdek ik in de dagelijkse praktijk al
na een paar sessies de positieve effecten van haar begeleiding.
De gecoachte leerkracht ervaart de begeleiding als steun in de rug bij het
behalen van doelen die anders onbereikbaar zouden blijven.
Een aanrader voor iedereen die deze steun ook kan gebruiken..
In het onderwijs zie ik allerlei mogelijkheden.
Pieter Krebbekx
Meerscholendirecteur Lowys Porquinstichting
Zien wat onze samen werking jouw organisatie kan opleveren?
Neem vrijblijvend contact op met mij (Jeanine Hamaker) door:
Een mail te sturen naar jeanine@jehcoaching.nl
Of te bellen naar 0652094311
JEH Coaching
Neem contact op met Jeanine en verkort de tijd dat u aan het zoeken bent naar een nieuwe status quo. Dit bespaard u tijd, energie, moeite en geld die u, na de samenwerking met Jeanine, doelgerichter en effectiever kunt inzetten.
Nederheide 16A, Woensdrecht
0652 094 311
jeanine at jehcoaching.nl
Internationale Coach Federation ICF
ICF is de normstellende Coaching beroepsorganisatie van professionele coaches wereldwijd. Bestaat al meer dan 20 jaar en heeft meer dan 25000 leden.
Ik werk volgens hun gedrags- en Ethische- code en ik ben lid van de Nederlandse ICF Chapter.