Werk jij ook als coachende leerkracht? Wat houd dit dan in?

Ben jij een coachende leerkracht omdat jij op pedagogisch en didactisch gebied je manier van werken aanpast of gaat dit verder en werk jij vanuit de filosofie van het coachen waarbij je werkt vanuit gelijkwaardigheid en oordeelvrij met elkaar omgaan.

Ik zie dat de coachende manier van het lesgeven momenteel uiting krijgt op het gebied van pedagogiek en didactiek. Dit is een hele mooie stap maar dan blijft de achtergrond er een van goed en niet goed en ongelijkheid. Kinderen worden continu beoordeelt van buitenaf en vergeleken met elkaar.

Ik zie dat de coachende manier van het lesgeven momenteel uiting krijgt op het gebied van pedagogiek en didactiek. Dit is een hele mooie stap maar dan blijft de achtergrond er een van goed en niet goed en ongelijkheid. Kinderen worden continu beoordeelt van buitenaf en vergeleken met elkaar.

Ook word er gezegd dat een kind of jongere zijn of haar verantwoordelijkheid moet nemen en meer betrokken moet zijn. Kortom “De interne motivatie moet omhoog”. We willen minder uitval bij middelbaar, MBO en HBO onderwijs. Dit heeft ook al een hoog oordelend gehalte. Nu is er praktisch en theoretisch waarbij theoretisch als hoger word gezien.

Wil je echt de coachende wijze van leren implementeren zullen deze oordelende en ongelijke manier van denken veranderen. Het oordelende en ongelijke gedachte goed zullen vanuit een coachende filosofie veranderen in eigen ontwikkeling en gelijkwaardigheid.

Mijn doel is om de filosofie van de coaching te implementeren binnen het onderwijs.

Het is tijd om meer naast elkaar te staan en vanuit een filosofie te werken die de leerling en jongere zelf de controle geeft over zijn of haar eigen ontwikkeling en hierbij wordt een andere houding van leerkrachten en mentoren verwacht.

Wil je hier meer over weten neem dan contact op met mij via email Jeanine@jehcoaching.nl

Pin It on Pinterest