Onder tussen is het April en worden de plannen gemaakt voor het volgende schooljaar. Sterker nog deze moeten eind deze maand klaar zijn. De nieuwe vraag die zich opdringt is

Hoe gaat we in september verder met de 1,5 m samenleving? Wordt de zomervakantie misschien wel verplaatst? Dat zijn praktische vragen maar de hoofdvraag is:

Kunnen we en willen we nog wel terug naar
de oude wijze van lesgeven?

 

Op dit moment wordt echt duidelijk welke vakken prima via teams blijvend kunnen worden gegeven waarbij misschien 1 keer per maand een fysieke les plaatsvindt en welke vakken echt fysiek gegeven zullen moeten blijven worden.

Lesgeven komt losser te staan van tijd en locatie. De rol van docent wordt opnieuw herschreven. Zijn we dan ondanks of dankzij de Corona crisis aangekomen in de tijd van de echt coachende docent?

Zullen ervan af nu misschien gestaffelde lessen plaatsvinden om grote groepen leerlingen op gangen te voorkomen? Zullen er weer meer schoonmakers zijn om hygiëne standaard te kunnen waarborgen?

 

Hoe denk jij hierover als docent/ mentor (VO, MBO en hoger onderwijs) of als leerkracht op een basisschool (PO)?

 

Wat is nu vooruitgang?
Welke wijze van lesgeven en ondersteunen van studenten of leerlingen laten we achter of nemen we mee?

Hoe houd je nu leerlingen uit 4 havo gemotiveerd?  Hoe gaat nu het contact met de ouders er uit zien? Welke invloed heeft dit op de schoolgebouwen van de toekomst? Hoe gaan nieuwe overlegstructuren eruitzien voor docenten en leerkrachten. Ook voor hen waren de kleine gesprekjes voor overleg en afstemming uiterst belangrijk. Hoe zullen in de toekomst examens wel kunnen worden afgenomen?

Allemaal vragen waar nu aan gewerkt wordt. Ik ben zeer benieuwd hoe scholen hier hun weg in vinden en welke creatieve en efficiënte oplossingen zij bedenken.

 

Wat ook blijft doorgaan is de veranderende rol van de docent/mentor en leerkracht.

 

De ondersteuning van leerlingen en studenten zal nu verder veranderen richting de coachende wijze van werken, hoop ik.! Hierbij denk ik aan de systemen in scholen die op controle zijn gericht en waar dan minder ruimte is voor de ontwikkeling van de leerling zelf. De mal waar iedere leerling doorheen gehaald wordt, mag die wat losser en met stimuli waardoor  een actieve houding van leerlingen ook gezien kan worden en beoordeelt? Ik zie dat er anders beoordeeld kan worden waardoor zelfredzaamheid, zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid door leerlingen juist gestimuleerd kan worden.

Blijf jij als docent de kennis overdrager en beoordelaar of worden deze taken echt gescheiden? Zal een, als coach opgeleide mentor/coach de leerling of student ondersteunen bij het gemotiveerd blijven voor de studie en het op tijd en juist afmaken van de opdrachten?

Allemaal vragen waar in deze tijd ongemerkt, door het handelen en communicatie van ons allen, toch antwoorden op zullen komen.

 

Wil je hierover met mij eens over van gedachte wisselen? Ik hoor je graag.

 

Email: jeanine at jehcoaching.nl 

Of bel mij op 0652094311.

 

Pin It on Pinterest

Share This